5012 9088 lisa@kinesiskakupunktur.dk

Hvad er klassisk

Kinesisk akupunktur

Akupunktur har være kendt i Kina over 5000 år hvorpå der stadig udvikles og praktiseres med forskellige teknikker. Det primære formål med behandlingen med akupunktur er at stimulere kroppen ved indføring af tynde, sterile engangs-nåle i nøje udvalgte punkter.

Punkterne har gennem et kompliceret system forbindelse til hele kroppen og dens funktioner. Ifølge den traditionelle kinesiske forklaring: siges at nålene påvirker kroppens energi og stimulerer kroppens naturlige evne til at helbrede sig selv- eller forbedre sin funktion. På denne måde afhjælpes mange problemer og sygdomme, på en sund og naturlig måde og kroppen bringes tilbage i naturlig balance.

For flere tusinde år siden beskrev kineserne 12 elektriske baner på og i kroppen, der har indflydelse på de 12 vigtigste organer. De kaldes meridianer, og ifølge den gamle kinesiske lære, flyder livsenergien Qi i meridianerne.

Disse forskellige meridianer anspores via nålene til at fordele kroppens energi rigtigt, hvorved kroppen genvinder balance og efter typisk et par behandlinger opnår man markant forbedring eller lindring for sine lidelser. Meridianerne når ud til huden ved en række punkter på kroppen. Disse punkter er akupunkturpunkterne.

Sygdom kan opstå, hvis energistrømmen blokeres og energien ikke kan flyde frit. Akupunktøren kan fjerne denne blokering ved hjælp af nålene.

Behandling med Traditionel Kinesisk Medicin (TCM) går i alt enkelthed ud på at afbalancere Yin og Yang i meridianerne. I Kina har man et ordsprog: Der er ikke noget der hedder sygdom, en sygdom er et symptom på en ubalance i kroppen.

Ubalancer opstår når der er blokeringer i meridianerne, det medfører, at energien ikke kan flyde frit, på disse blokeringer sætter jeg tynde nåle ned i meridian-banerne, hvorved der genoprettes balance i kroppen.

Akupunktur hjælper mennesker med at få løst de spændinger-smerter som mange går rundt med. Når ryggen, knæet eller skulderen bare bliver ved at gøre ondt, trods træning, lægebesøg og diverse behandlinger, eller når mange pligter og planer fylder så meget, at det er svært at få en ordentlig nattesøvn.

Kinesiske akupunktur arbejder man med kroppen som en del af helhed, der består af forskellige energier, i akupunkturen leder man hele tiden efter ubalancer, har man symptomer, så er det typisk fordi der er ubalance i energien.

Luk menu